Voor wie

Muziektherapie voor kinderen met autisme

Kinderen zijn doorgaans zeer ontvankelijk voor muziek, ook kinderen met een stoornis in het autismespectrum.

Door middel van muziek kan op een speelse wijze gewerkt worden aan communicatieve vaardigheden zoals: initiatief nemen tot contact, aangaan en onderhouden van contact, bevorderen van de spraak.

Maarten, een 3 jarig jongetje met de diagnose autisme, is erg op zichzelf gericht en reageert vaak niet als je hem roept. Bij het horen van de gitaar staat hij eerst minuten lang op afstand te kijken en te luisteren. Omdat zijn moeder en vader met een sambabal meespelen, pakt hij er na een tijdje ook één en doet mee.  Na afloop van het liedje komt hij bij me staan, strijkt over de snaren en voelt de trilling. Dit is het begin van contact en een gedeelde activiteit. 

In muziektherapie kan worden geoefend met sociale rollen: het stimuleren en ontwikkelen van wederkerigheid, actie en reactie, beurt nemen en wachten, het leren omgaan met veranderingen.

Op emotioneel gebied kan worden gewerkt aan het leren kennen en vormgeven van de emoties(expressie), vergroten van zelfvertrouwen en vergroten van het zelfbeeld. Daarnaast is het ervaren van ontspanning een belangrijk doel.

Op cognitief gebied kan bijvoorbeeld geoefend worden met de concentratie, verbeteren van kennis en abstractievermogen.

« Terug naar “Voor wie”